Golden Week

Kina har to høytider der alle har ferie samtidig. Kinesisk nyttår og Golden Week. Golden Week er alltid rundt 1. Oktober og varer i syv dager. Hele Kina har fri og det er komplett kaos over alt. Ferien brukes til reise eller besøke familie. Skal nesten tro at det stod i den lille rød boken at man måtte reise i ferien. Vi fikk høre at det kom til å være komplett umulig å bevege seg sørover så da var det bare en ting å gjøre; reise nordover til Indre Mongolia.

Opplegget var enkelt. To busser med internasjonale studenter og utvekslingsstudenter og så mange severdigheter som mulig innen 4 døgn.

Reiseguiden forventet stor trafikk ut av Beijing, så vi skulle starte tidlig om morgenen. Oppmøte var 04.00 og håpet var at vi skulle komme oss ut av byområdet før byen våknet til liv. Den planen gikk i vasken ganske så tidlig. Det var tydeligvis for tidlig for noen å møte 04.00 og vi var ikke på veien før 05.30. Mer skulle ikke til før store deler av Beijing hadde våknet og bussjåføren brukte sleipe knep for å snike mest mulig i køen – en vanlig kinesisk taktikk.Yuts

Vi kom heller ikke fortere fram da en kjedekollisjon gjorde at vi stod bom stille i flere timer. Etter tretten timer på veien var vi endelig framme og støle og stive kropper ble satt i i aktivitet fra første stund. Vi skulle ri hester, kjøre atv, skyte pil og bue, få servert lokal folkedans og mer til. Natten skulle tilbringes i de lokale yurtene.

De lokale snakket ikke et ord engelsk, noe som de ikke mente var noe problem. De tok tak i hver enkelt av oss og nærmest slengte oss opp på hver vår hest. At 70% av aldri ridd før fikk de selvfølgelig ikke med seg. Men det var heller ikke noe problem. Hestene var like dressert og lydige som HMK drilltropp. I lett trav beveget vi oss bortover slettelandskapene mens halvparten av oss skrek av frykt mens de andre skrek av smerte. Ingen hadde lært oss hvordan man skal sitte på en hest. Dagen etter var ryggen øm som etter en hard treningsøkt.

Hest

I løpet av turen fikk vi servert både den ene og den andre mongolske melkedelikatessen. På tilbakeveien ville tydeligvis kuskene ha det litt morsomt med oss utlendinger for da var det full fart og min hest var oppe i galopp alt for mange ganger. Vi skrek og kuskene lo. God stemning.

Vi kom tilbake til mørkets frambrudd og atv-kjøring og pilskyting utgikk, noe som var helt greit så sulten som vi var etter ridingen. Middagen besto av ris, et stykke sauekjøtt og masse grønnsaker. Mongolene spiser mye grønnsaker og ris ble vi klar over i løpet turen. Det endte med at vi kjøpte ekstra grillspyd for å få litt proteiner.Landskap

Kvelden ble en iskald fornøyelse der norske vinterklær tydeligvis passet best. Mexicanske vinterjakker viste seg å ikke være like varmt og det bare tidlig til sengs for å få litt varme i kroppen. Det viste seg å være nesten umulig. Telt viste seg å ha en fryseeffekt der det ble kaldere inne i hyttene enn utenfor. Igjen varmet norsk ullundertøy mer enn mexicansk bomull.

KamelerNeste dag gikk reisen inn i ørkenen der vi tok en stolheis 40 minutter inn i ørken for å kjøre forskjellige kjøretøy i sanden og for å ri kamel, noe som ble en mye mer behagelig mye morsommere opplevelse enn hesteridningen. Nye timer ble tilbrakt i bussen som tok oss til regionhovedstaden Hohhot. Der er det tydeligvis ikke ikke mange europeere. Har aldri blitt stirret på så mye som det de lokale der gjorde Det var nærmest stirreleken.

MuseumDag 3 ble brukt på på ett museum, som viste seg å være en gigantisk suvenirbutikk, og ett ekte museum som tok for seg regionens historie. På museet hadde de alt fra dinosaurer til romfartøy. Vi hadde dessverre kun to timer til rådighet. Vi kunne brukt to dager- Men vi skulle videre. Vi hadde nok en busstur foran oss. Vi skulle videre til nok en ny by.

Utsikt fra hotelletI den nye byen, som ingen av oss fant ut hva heter, bodde vi på et hotell mitt i en boligfelt med tradisjonell kinesisk hus. Vi fikk en fantastisk utsikt over området og vi fikk sett hvordan tradisjonelle kinesisk boliger ser ut.

BursdagKaraokeMiddagen var en fest og fryd for øyet med masse kjøtt og gode smaker. Fest var det også i restauranten; En 12 årings bursdagsfest. Og festen tok helt av da de oppdaget en gjeng vestlige i rommet ved siden av. Bursdagsbarnet, 12 åring, ble stilt helt i skyggen og alle ville ta bilder av disse fremmedkulturelle skapningene. Den eneste som ikke var fornøyd, var bursdagsbarnet som mistet all oppmerksomheten. Etter nok en fotoshoot lot vi bursdagsbarnet få oppmerksomheten for seg selv og vi ruslet inn i byen for noen slag biljard og karaoke i karaokegaten. Nattmaten byttet vi til oss mot nok en runde fotoshoot.

BuddhaFjerde og siste dag startet som de forhenværende dagene og etter bussetappen var nest siste stopp på turen Yuangang grottene. Grottene inneholder Buddha-statuer hogget ut av stein. Stedet står på UNESCOs verdensarvliste og inneholder 252 grotter med ikke mindre enn 51.000 statuer. En utrolig opplevelse. Det er utrolig at noen har hogget ut grotter med Buddha-statuer uten moderne redskap.

Hanging temple

Turens siste stopp var like imponerende, men dessverre stengt. Hengshan Hanging Temple er et tempel bygget på en klippe 75 meter over bakken. Templet var dessverre stengt på grunn av fallende steiner og vi kom ikke nærmere enn på bildet. Men det gjør ikke så mye. Da har jeg en god grunn til å dra tilbake.

Turen var med det ferdig og det var bare å sette seg i bussen for enda noen timer i på landeveien. Jeg ble brutalt påminnet hvor stort Kina er. En kort tur for kinesere er en lang tur for oss europeere. Vi brukte mellom 6-12 timer i bussen hver dag. Og det hjalp ikke på at jentene ville ha det varmt i bussen mens guttene ville ha det kaldt. Mens vi kranglet om AC´en, satt bussjåføren og kjederøyket inne i bussen. God kombinasjon.

Alt i alt. En tur jeg ikke ville vært foruten, men samtidig en tur jeg ikke kommer til å gjøre igjen. Dandy av Jan Guillou reddet mitt humør på den lange turen.