Shanghai med ANSA

P1020107Forrige helg ble tilbrakt i Shanghai og organisasjonsseminar med ANSA Kina. Skyskrapere, haier, god mat og spennende seminarer stod på menyen.

Sammen med Ingvild og Nils, hhv. leder og informasjonsansvarlig i ANSA Beijing tok vi det det effektive lyntoget mellom Beijing og Shanghai. Reisen er på 1338 km, tar under 5 timer og har en topphastighet på over 300 km/t. Lyntog er helt genialt og utrolig behagelig. God beinplass for mine lange bein, lite støy i kupeen, og underveis kan man se på det kinesiske landskapet og fascineres over gater som brått slutter, høyhus midt i ingenmannsland og andre absurditeter som kun kan ses i Kina.

Vi kom til Shanghai et døgn før seminaret startet for å se litt av alt det byen har å tilby. Jeg bodde på hostellet ANSA hadde ordnet. Etter 3 netter på hostellet føltes kroppen ut som etter en trippeltime hos kiropraktoren. Sengen bestod av en symbolsk madrass lagt oppå sammensnekrede treplanker. Ellers var hostelet veldig hyggelig, og det lå veldig bra til, nært både metroen og French Concession-området.

På kvelden møtte vi flere nordmenn som hadde vært på et ANSA-kurs tidligere på dagen på en hyggelig bar i French consession. De tok oss med til en skybar med fin utsikt over deler av byen.

Fredag vandret jeg og Nils gatelangs i sentrum av Shanghai. Begge synes den beste måten å oppdage en by på er å vandre litt på måfå og se det vi kommer over. Men noen ting er obligatorisk i storbyer. Vi vandret fra People’s Square til Nanjing Road (hvor vi måtte betalte dobbel pris for vår lunsj sammenliknet med Beijing) og videre til the Bund. Der tok vi de obligatoriske bildene og satt fascinert og så på alle de kinesiske turistene som kjempet om å ta de samme bildene fra det samme stedene. Etter nok titting vandret vi videre og møtte jentene fra ANSA Kina på en veggisresutrant hvor vi ble servert middag uten kjøtt. Det er for min del en ny opdagelse her i Kina. Det går fint an å spise en vegetarmiddag med alt det kinesiske kjøkkenet har å tilby. Det kinesiske kjøkken er veldig flinke med råvarer.

Lørdag holdt ANSA Kina spennende organisasjonsseminar og det hele startet med to flotte forelesere. Første foreleser var ei ung norsk kvinne (Lulla Hokholt)  som prøver å slå gjennom med Event Consulting. Den andre foreleseren var ei svensk kvinne (Jessica Wan) som jobber med som Marketing Manager for Muraya. Begge snakket om viktigheten av god planlegging og litt om kulturforskjeller mellom Skandinavia og Kina. Men det viktigste jeg tok med meg fra foredragene var at det er mulig å lykkes over alt i verden så lenge man selv har troen på seg selv og brenner for det. Resten av seminaret brukte vi på erfaringsutveksling og diskusjon om driften av ANSA i Kina, og alle utfordinger og muligheter vi har i Kina. Det er merkelig at ikke flere drar på utveksling til Kina. Kina begynner å få flere anerkjente universiteter og som land er Kina spennende på flere fronter; samfunnsvitenskapelig og økonomisk tror jeg det ikke er andre steder i verden hvor det er mer spennende å studere akkurat nå. Samtidig er det ikke vår oppgave å få flere studenter til å søke Kina, men vi kan i hvert fall vise alle de spennende sidene av å studere i Kina. Så til alle som studerer og vurderer utveksling; Dropp USA og Europa. Dra heller til Kina. Erfaringene man sitter igjen med herfra har mye mer verdi enn andre steder fra noen andre steds. Man kan heller ta seg en ferie til USA, dra på guttetur og se Tour de France og jenter, dere kan dra på shoppingtur til Roma. Men for alle del ta utvekslingen i Kina.

Etter seminaret dro vi ned til finansdistriktet i Shanghai for å se alle skyskraperne på nært hold. For første gang i livet følte jeg meg lav der jeg skuet opp i tåkehavet. I 1990 var det ingen skyskrapere i finansdistriktet. Nå, 25 år senere konkurrerer bygningene om å være mer spektakulære enn nabobygget. Her vises den vanvittige utviklingen i tre bilder.

Senere på kvelden møttes vi i French Consession for et matgilde uten sammenligning. Over 30 retter skulle fordeles mellom 12 personer. Restauranten het Sichuan City og serverte tradisjonell mat fra Scichuan-området. Måltidet gikk rett inn på min topp 10-liste og jeg er fremdeles mett!

Som ekte studenter feiret vi seminaret, og endte opp på blant rike kinesere og haier! Noen av jentene kjente en over snittet rik kineser og vi ble møtt av haier i glassbur da vi kom ut av heisen til klubben. I privatloungen ventet MOET i bøtter (og spann). Man kan si hva man vil om det å spandere MOET til utlendinger man ikke kjenner, men det var hvert fall en opplevelse jeg sent vil glemme!

Helgen fikk en brå slutt da toget ble forsinket med 6 timer på grunn av snøvær i Beijing. Fra behagelige 15-20 grader i Shanghai, ble vi møtt av snø og flere minus midt på natten i Beijings gater, i litt for lite klær. Men for første gang siden jeg kom til Beijing, følte jeg meg litt hjemme. Snø passer bedre for meg enn 15 grader i november.

PS! Har igjen problemer med å laste opp bilder. Men har fått lastet opp bilder fra muren. Se dem her!